dinsdag 1 september 2009

Celwin Frenzen - Legendarische filmcomponisten: Hans Zimmer

Door Celwin Frenzen

Zolang er al films worden gemaakt zijn er componisten die zich enkel op dit medium richten. Veel van hun vallen weg in de massa of maken een score waar ze de rest van hun carrière op teren door het kunstje te blijven herhalen. Er zijn echter ook componisten die met elke score die ze afleveren boven de massa weten uit te stijgen. Speciaal voor die componisten is dit terugkerende onderwerp in mijn column;
legendarische filmcomponisten.

Zoals een aantal van jullie inmiddels zullen weten luister ik met grote regelmaat naar film scores, meestal tijdens het werk. En er is één componist die ik minimaal één keer per week opzet; Hans Zimmer.

Sinds ik mij ben gaan verdiepen in film scores kom ik met grote regelmaat de naam van Hans Zimmer tegen. Mijn eerste kennismaking met hem was door zijn score voor de film True Romance, al had ik er destijds geen idee van. Mijn neef en nicht keken de film namelijk terwijl ze op mij aan het passen waren (ik was 7 destijds) en plots kwam daar die geweldige score voorbij, genaamd “You’re So Cool”.

Deze score is bij mij voor altijd blijven hangen, het was vrolijk, het was fris maar het was (kwam ik later achter) vooral vernieuwend. Als je het nu terugluistert denk je “dat heb ik al eerder gehoord!” Klopt! Maar Hans Zimmer is ermee begonnen… de score wordt met grote regelmaat nageaapt voor commercials en in andere (vaak B) films maar het paste perfect bij de film en de sfeer die hierin werd neergezet. De kennismaking met Hans Zimmer (mijn neef moest namelijk van mij uitzoeken wie de muziek gemaakt had) was een feit.

De volgende film waar ik Hans hoorde is er een die ook bij hemzelf voor altijd in zijn geheugen gegrift zal staan, het is namelijk de enige film waar hij ooit een Oscar voor heeft gewonnen; The Lion King. De film en de muziek zijn destijds met lovende kritieken overladen, en terecht ook. Velen vinden het nog steeds Hans zijn beste werk tot nu toe, iets waar ik het niet helemaal mee eens ben want hij heeft sindsdien (1994) nog vele geweldige scores geschreven, maar het behoort zeker tot zijn beste. Ik ga niet eens uitleggen waarom want degene die het onderstaande filmpje beter vind zónder de muziek kan nu beter stoppen met lezen.

De jaren ’90 waren goed voor Hans, met scores voor films als The Rock, Armageddon en The Prince Of Egypt. Zijn volgende grote score, die volgens mij in hetzelfde rijtje als The Lion King mag worden gezet, is die voor Gladiator. Een score waarvoor Hans weer eens ouderwets alles uit de kast trok en zich van zijn beste kant liet zien. Velen schrijven het succes van de score van deze film af op Enya, welke de titelsong genaamd “Now You Are Free” voor hun rekening namen, maar daarmee doen ze Hans tekort. De muziek past namelijk uitstekend in de sfeer van de film en de tijd waarin de film zich afspeelt. Dit is perfect te zien en horen in de openingsscene van de film, de muziek valt eigenlijk helemaal niet op maar ondersteund het acteerwerk zoals een film score behoort te doen.

Na de muziek voor Gladiator volgden vele bekende scores zoals Pearl Harbor, Hannibal en The Last Samurai. Volgende grote werk, wat vervolgens weer door velen is nagedaan, was Pirates Of The Caribbean. En daarmee wil ik gelijk een groot misverstand de wereld uit helpen. Veel mensen zeggen namelijk elke keer tegen me “nee Pirates is het werk van Klaus Badelt!” Hierbij dus even het correcte verhaal: Hans Zimmer heeft een aantal thema’s geschreven voor de film maar moest verder met The Last Samurai waarna Klaus Badelt het heeft overgenomen. Badelt werkt voor het bedrijf van Hans Zimmer (Remote Productions) en beiden zijn goede vrienden. Omdat van de door Hans geschreven thema’s maar één gebruikt werd in de film, gelijk de meest bekende (“He’s A Pirate”), werd besloten de score toe te wijzen aan Klaus Badelt en Hans Zimmer toe te voegen als Executive Composer & Producer.

De andere twee films uit de Pirates trilogie staan wel volledig op het conto van Hans Zimmer, en met vetgedrukte letters. De tweede film, Dead Man’s Chest, wordt door velen als de minste van de serie beschouwt en bevat ook de minste score van de drie films, op het thema van Davy Jones na! De derde film was gelukkig weer een stuk beter en de score is, in mijn optiek, de beste van de drie films. De thema’s zijn fris, snel en blijven dagen in je hoofd hangen maar passen bovendien uitstekend bij een groots opgezette piratenfilm als deze (het budget bedroeg liefst $300 miljoen). De beste track van de score is er voor mij een die niet in de cd releases is opgenomen en alleen in het pakket genaamd The Lost Suites te vinden is; Marry Me. Het is de muziek die begint tijdens de grote zeeslag aan het eind van deel 3 en loopt tot de credits starten.

Als laatste wil ik het hebben over een score die veel mensen niet is opgevallen maar door critici als zeer vernieuwend wordt beschouwd. Een score die behoort tot mijn all time favorites. Een score die perfecte paste bij de film, en zijn vervolg. Een score die Hans ook niet alleen gedaan heeft maar waar hij voor heeft samengewerkt met de componist die ik in mijn volgende legendarische filmcomponisten column ga behandelen; James Newton Howard.

Ik heb het hier over de scores voor Batman Begins en The Dark Knight. Wanneer iemand nu terugluistert naar een track van de Batman Begins score, bijvoorbeeld Molussus, zal zeggen “nou lekker interessant”. Nee inderdaad, er mist een hoofdthema (dit was gedaan omdat Batman zelf ook nog in ontwikkeling is, zijn volledige thema zou pas in het vervolg komen) en het is erg chaotisch. Plaats de muziek echter onder de beelden van Batman Begins en je zit erin! “Wat is er dan vernieuwend aan?” Dat zal ik je zeggen; de score komt uit 2005. Luister de track Molussus eens (zie filmpje hieronder) en beluister daarna muziek van latere films als Transformers, Public Enemies en Iron Man en je hoort… hevig geïnspireerd door de muziek van Batman Begins.

De beste track voor mij van de scores voor beide films; “Why So Serious?”, het thema van de Joker. Ik kan gaan uitleggen wat er goed aan is maar wederom spreken de beelden in combinatie met de muziek voor zich, let vooral op de enkele noot waarmee door de hele film wordt aangekondigd dat de Joker in de buurt is! Kippenvel alom…

Er zijn nog genoeg geweldige scores van Hans Zimmer op te noemen maar dan wordt deze column wel erg lang! Hans Zimmer, een man die het verdiend om opgenomen te worden in de lijst van Legendarische Filmcomponisten, en een man met nog veel meer grote scores in de toekomst. Enkele waar ik erg naar uitkijk; Inception, Sherlock Holmes en natuurlijk de opvolger voor The Dark Knight.

Als laatste nog even mijn top 10 van Hans Zimmer scores, voor de liefhebbers:

01. Batman Begins/The Dark Knight (met James Newton Howard)

02. The Lion King

03. Gladiator

04. Pirates Of The Caribbean Trilogy

05. The Last Samurai

06. True Romance

07. Madagascar

08. The Da Vinci Code

09. Armageddon

10. The Simpsons Movie!

7 opmerkingen:

  1. Hans Zimmer is de King! maar je vergeet in mijn ogen de allerbesten sound van hem, namelijk in The Rock!

    http://www.youtube.com/watch?v=aUFb2nm5aD0

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De king is hij zeker. The Rock is zeker een goede score (wordt ook even vernoemd) maar valt voor mij niet in de categorie van Gladiator, The Lion King en Batman Begins/The Dark Knight vandaar :-)

    Het is en blijft een mening he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chevaliers de Sangreal blijft een van m'n favorieten!

    http://www.youtube.com/watch?v=u5FyRZbqfeM

    Maar als je 't over Hans Zimmer hebt blijf je aan de gang :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha nou inderdaad, ik had wel een column zo lang als alle posts van de site bij elkaar kunnen schrijven :) de held!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cool die Zimmer, maar ik vind wel dat het bij Zimmer vaak bij score blijft en niet dieper gaat op het inhoudelijke van het verhaal... (de score is vooral vaak bombastisch en groot)

    iets wat in mijn ogen bij bijvoorbeeld Ennio Morricone en Walter Murch wel het geval is, die geven het verhaal extra ladingen.

    Ook Jonny Greenwood heeft dat bij There Will Be Blood ook op geheel eigen wijze gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hans Zimmer...Een meester in dat ding waar die goed in is: orkestmuziek componeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hans Zimmer is inderdaad geniaal. Maar mijn persoonlijke favoriet blijft nog steed John Williams, denk aan the deer hunter, of schindler's list.

    BeantwoordenVerwijderen