dinsdag 18 augustus 2009

Celwin Frenzen - Transformers transformeert bekende Movie Scores

door Celwin Frenzen

Steve Jablonsky – Transformers: Revenge Of the Fallen

1.
Prime
2. Einstein's Wrong
3. NEST [Contains instrumental excerpt from "Linkin Park’s New Divide"]
4. The Shard
5. The Fallen
6. Infinite White
7. Heed Our Warning
8. The Fallen's Arrival
9. Tomb Of The Primes
10. Forest Battle
11. Precious Cargo
12. Matrix Of Leadership
13. I Claim Your Sun
14.
I Rise, You Fall





Steve Jablonsky is een meester in het kopiëren van Movie Scores.

Een gegeven dat al bleek uit de eerste score van Transformers en ook bij deze weer wordt bevestigd, er wordt het nodige gejat en gekopieerd van blockbusters als Gladiator en The Dark Knight op de score van Transformers 2; Revenge Of The Fallen. Toegegeven, de muziek past goed bij de film en de beelden van de transformerende en alles vernietigende robots, maar we hebben het allemaal al eens eerder gehoord.

Voor mijn vrienden en vriendin is het bekend dat ik tijdens het Photoshoppen en werk geregeld movie scores op heb staan en ook in de auto mag ik er graag een opzetten (wanneer ik die van Iron Man of The Dark Knight opgooi krijg ik geregeld boze blikken wegens plotseling asociaal rijgedrag). Na eindelijk, ik gok zo ongeveer als laatste in Nederland, de film gezien te hebben besloot ik toch de score eens nader te beluisteren tijdens een creatieve Photoshop sessie. Enfin, score aangeschaft, Photoshop gestart en klaar om te gaan… maar mijn inspiratie was met de Hubble telescoop nog niet waar te nemen.

Net als de score voor de eerste film worden de grote en award-winnende scores genadeloos gekopieerd, iets wat ik altijd erg jammer vind maar wel snap vanuit de studio. Transformers is nou eenmaal niet de film waar je vernieuwende muziek verwacht, men gaat naar de bioscoop om twee en een half uur lang rousende robots te aanschouwen, niet om zich te vergapen aan de mooie strijkers en opera waardige zangeressen.

In die optiek gezien is deze score plotseling een stuk beter, het gaat er namelijk alleen maar om dat het de film aanvult en past bij de beelden. En dat doet het! De goodguys hebben hun epische en melancholische thema en de badguys hun rauwe en angstaanjagende thema. Dé track die er absoluut tussen uit springt qua thema en beleving is ‘The Fallen’… een diepe, rauwe en bijna ‘enge’ track. Deze track is ook de enige die bij mij bleef hangen na twee en een half uur filmkijken, het past gewoon goed en voelt goed aan.

Hoogstandje van de eerste score was ‘Arrival To Earth’, te horen wanneer de overige Autobots aankomen op aarde in de eerste film, maar deze score mist helaas zo’n track. Qua melodieën lijkt het allemaal erg op de vorige en qua instrumentgebruik lijkt het belachelijk veel op The Dark Knight en Gladiator wat het niveau drastisch omlaag haalt, wat daarna weer iets omhoog gaat omdat het goed bij de film past. Al met al… een 6,5 en meer niet. Ook al was hij ook bij elkaar gejat en gekopieerd, de eerste was beter!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten